description | beschreibung: julie loveson is a composer and jazzpiano player with roots in oslo, norway. she moved to austria as a child and got a profound classical musical education. In her teenage years she thought that playing by notes was quite uncreative and, inspired by the spirit of oscar peterson recordings, she switched to jazzpiano style. one year of studies in the us influenced her style to a large extent. in the compositions for the septet she is aiming to create compact soundblending, tight musical textures and a lot of harmonic progression. the abandoning of traditional elements is not a goal in this septet, rather the beauty of lasting jazztunes from the eighties is the starting point of influence. unexpected and fascinating moments evolve out of the impact from melodies, the sound of the horn section and uplifting grooves. additionally julie loveson is a big fan of electronic keyboards and she utilizes some potential of instruments like hard- and software synthesizers, synthesized electric rhodes sounds and combined sound effects.
julie loveson ist komponistin und jazzpianistin mit norwegischen wurzeln. sie kam als kind nach österreich wo sie eine umfassende musikalische klassische ausbildung absolvierte. als jugendliche schien ihr das spielen nach noten zu wenig kreativ und sie wechselte – inspiriert durch die plattenaufnahmen von oscar peterson – zu jazzpiano. ein jahr studien in den usa prägten ihren kompositorischen stil in hohem grade. in den septett kompositionen geht sie ihrer musikalischen vorstellung eines kompakten klangbildes, dichter musikalischer strukturen und viel harmonischer progression nach. die eliminierung traditionsbehafteter elemente ist kein ziel, vielmehr ist der stilistische ausgangspunkt in den forwährenden, beständig guten jazztunes der achzigerjahre zu finden. unerwartete und faszinierende momente entfalten sich durch die kraft der melodien, den klang der bläser und die positiven grooves. julie lovesons affinität zu elektronischen keyboards lässt den einsatz von hard- und software synthesizern, gesampelten rhodesinstrumenten und soundeffekten zu einem wesentlichen bestandteil ihrer kompositionen werden.
|