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koglmann | arcari | pasztor - g(ood)luck
koglmann | arcari | pasztor
g(ood)luck
2015 | handsemmel/cracked anegg
audio cd | 16,00 EUR

musicians | musiker: franz koglmann (flugelhorn, trumpet); mario arcari (english horn, oboe); attila pasztor (cello)

description | beschreibung: the new trio koglmann | arcari | pasztor is a jazz chamber ensemble with an unusual instrumentation that succeeds in blending the elegance of eighteenth-century opera with the coolness of 1950s west coast jazz and the atmospheric density of the films of michelangelo antonioni.
the title of the album is a play on words on the name of christoph willibald gluck, whose settings of the odes of friedrich gottlieb klopstock were — in the form of a commission from the 2014 nuremberg international gluck opera festival — what paved the way for the founding of the trio. koglmann, however, took his inspiration for g(ood)luck not only from the german opera composer (who, by the way, penned a significant portion of his compositions in Vienna, where he also died), but also made new arrangements of a friulian folksong and two pieces from films by antonioni giorgio gaslini's "blues all'alba" from la notte (1961) and a twist by giovanni fusco from l'eclisse (1962).
that this balancing act succeeds with aplomb is a result of koglmann's ability to amalgamate a wide variety of musical and non-musical influences in a personal style all his own. but this success also comes from the instrumentation of the trio: the experienced koglmann collaborator mario arcari (english horn, oboe) and the internationally sought-after cellist attila pasztor make g(ood)luck an album that is just as multi-layered as it is compelling, one on which weightiness and effortlessness are not mutually exclusive. as melancholy as the subject matter of pieces such as "early graves" is, one thing is clear — people are dancing in this graveyard.

das neue trio von frank koglmann ist ein kammerjazz-ensemble in ungewöhnlicher besetzung, das es schafft, die eleganz der oper des 18. jahrhunderts mit der coolness des west coast jazz der 50er-jahre und der atmosphärischen dichte der filme von michelangelo antonioni zu vereinen. der titel des albums spielt auf christoph willibald gluck an. dessen vertonungen der oden von friedrich gottlieb klopstock waren - in form eines auftrags der internationalen gluck-opernfestspiele nürnberg 2014 - initialzündung für die gründung des trios gewesen. auf "g(ood)luck" hat sich koglmann aber nicht nur von dem deutschen opernkomponisten inspirieren lassen, sondern auch ein friulanisches volkslied und zwei stücke aus filmen von antonioni neu arrangiert: giorgio gaslinis "blues all'alba" aus "la notte" (1961) und einen twist von giovanni fusco aus "l'eclisse" (1962).
dass dieser spagat souverän gelingt, liegt zum einen an koglmanns fähigkeit, verschiedenste musikalische und außermusikalische einflüsse zu einem ureigenen personalstil zu amalgamieren, zum anderen an seinen trio-partnern: der erfahrene koglmann-kollaborateur mario arcari (englischhorn, oboe) und der international gesuchte cellist attila pasztor machen „g(ood)luck“ zu einem ebenso vielschichtigen wie stringenten album, auf dem sich abgründigkeit und leichtigkeit nicht ausschließen. so melancholisch das sujet von stücken wie „early graves“ auch ist, eines wird klar: auf diesem friedhof wird auch getanzt.

tracks & titles samples time
01 blues all'alba prelisten 05:42
02 der jüngling prelisten 03:26
03 lavoking prelisten 04:12
04 done mari prelisten 04:01
05 early graves prelisten 04:19
06 l'eclisse twist prelisten 02:45
07 a metropolitan affair prelisten 06:05
08 sweet ardor prelisten 04:50
09 summernight prelisten 04:04
10 what thou lovest well prelisten 05:05
11 i am a german girl prelisten 03:11